Rok 2020 bol ťažkým rokom pre takmer každého. Niektorí bojovali s tým, že prácu stratili, iní jej mali tak veľa, že nestíhali žiť svoj vlastný život. Rovnováha sa vytratila a ľudia prežívali z jedného dňa na druhý. Obe skupiny však často trápil nedostatok motivácie. Každá s ním bojovala z iného dôvodu. Tá bez práce nebola motivovaná, pretože stratila zdroj príjmu, kvôli ktorému každý deň vstávala z postele. Tá s tonami práce jej mala zas tak veľa, že ráno po zobudení nevedela, čo prvé urobiť.
A práve druhá skupina je pre náš článok dôležitá. Obrovské množstvo práce, nedostatok voľného času a pocit "ohromenosti" spôsobuje depresiu, vyhorenie a desiatky ďalších problémov. Máte ciele a sny, ktoré chcete dosiahnuť, no úplne sa vám vytratila motivácia? V tom prípade by ste sa mali riadiť niekoľkými tipmi, ktoré vám dnes prinášame. Vyjdite zo začarovaného kruhu a dosiahnite všetko, po čom túžite.
Zoznam vecí vám pomôže získať prehľad o tom, čo všetko vás ťaží. Ľudia majú často zlý pocit, no ani sami nevedia, prečo. Strácajú prehľad o tom, čo všetko musia urobiť. Ak sa cítite pod tlakom a neviete, kvôli čomu, spravte si prehľadný zoznam. Nemusí byť dlhý. Mal by však obsahovať činnosti a úlohy, ktoré vás čakajú. Pri pohľade naň zistíte, čo je dôvodom vášho nepokoja.
Akonáhle si všetko vypíšete, na druhú stranu listu si dajte nadpis "Čo môžem ovládať?" a z vecí na prvej strane vyberte to, čo skutočne dokážete ovplyvniť a nejakým spôsobom kontrolovať.
Napríklad: Ak je na vašom zozname príliš veľa deadline-ov, skúste sa porozprávať s klientmi alebo nadriadenými o tom, že by ste potrebovali viac času. Je to vec, ktorú môžete čiastočne ovplyvniť. Za vyskúšanie nič nedáte.
Ak sa cítite pod tlakom kvôli mimopracovnému nasadeniu (napríklad kvôli stretnutiu s priateľmi, rodinou alebo niekým blízkym), jednoducho stretnutie zrušte alebo ho presuňte na iný deň. Vaši blízki to pochopia. Stačí im to vysvetliť.
Následne si zoznam prejdite znova. To, čo nemôžete ovplyvniť, si podčiarknite červenou a začnite na tom pracovať hneď od ďalšieho dňa. Nezabúdajte však, že veľká väčšina vecí sa dá kontrolovať, aj keď to tak na začiatku nevyzerá.
Pocit "ohromenia" môže znížiť produktivitu a zabrániť vám v tom, aby ste robili dôležité veci, ktoré musia byť hotové v určitý časový úsek. Jedným zo spôsobov, ako prekonať tento problém, je vytvoriť dosiahnuteľné mikro ciele na každý pracovný deň.
Ako iste viete, veľké ciele majú tendenciu po krátkom čase demotivovať. Dôvodom je najmä to, že človek ich chce dosiahnuť v príliš krátkom čase. A keď už po pár dňoch nevidí rozdiel, rozhodne sa vzdať.
Ak takto nechcete dopadnúť, mali by ste si k hlavnému cieľu, ktorý chcete dosiahnuť do mesiaca, roka alebo niekoľkých rokov, zadať mikro ciele. Tie sa vám budú plniť omnoho jednoduchšie a budú vás držať namotivovaných.
Počas bežných dní si môžete aj náročnejšie úlohy deliť na menšie, čiastkové ciele. Napríklad, vypracovanie zdĺhavej správy si rozdeľte na menšie časti a segmenty, ktoré budú predstavovať len 30 minút práce. Po každých 30 minútach si dáte oddych a následne sa pustite do práce znova.
Menšie ciele vytvoria jeden veľký, vďaka ktorému sa posuniete dopredu. Ich odškrtávaním budete vidieť, že nestagnujete, ale aktívne pracujete.
Zadali ste si príliš veľa mikro cieľov na jeden deň a neviete, ktorý by ste mali urobiť prvý? Spravte si poriadok a označte ich podľa dôležitosti. Môžete ich spísať od najdôležitejšieho po menej dôležité. Prípadne si k jednotlivým bodom pridajte nálepky alebo farebné bodky. Červená bude najdôležitejšia, oranžová stredne dôležitá a modrá najmenej. Je to na vás. Spôsob zapisovania vám musí vyhovovať a musíte sa v ňom veľmi jednoducho orientovať.
Snažíte sa pracovať, no akosi to nejde? Nemáte chuť, energiu alebo náladu? V tom prípade potrebujete podporiť svoju motiváciu. Na to vám môže pomôcť správne rozdelenie úloh. Plánujte všetko dopredu a, ako sme si už povedali, stanovte si priority.
Druhou možnosťou je správna hudba. Zostavte si svoj obľúbený playlist s hitmi, ktoré vás nabudia a pomôžu vám dokopať sa k práci. Pokojne si trochu zatancujte alebo zaspievajte. Dobrý fyzický stav ovplyvňuje ten psychický.
Jedna z najdôležitejších vecí, ktorá by vo vašom dennom, prípadne týždennom režime, nemala chýbať, je robenie času pre seba. Keď ste však zaneprázdnení, posledná vec, na ktorú myslíte, je pravdepodobne relax a oddych. Pravdou však je, že aj 30 minút denne vám stačí na to, aby ste si dopriali niečo, čo vám pomôže pri premýšľaní alebo pracovaní.
Napríklad, ak dochádzate do práce a máte ju pomerne blízko, prejdite sa. Zabudnite na auto a choďte pešo alebo na bicykli. Snažte sa využiť každú jednu voľnú minútu, ktorú máte.
Nestíhate vyjsť von? Dajte si na 10 minút pauzu, zatvorte sa do kancelárie a zapnite si meditačnú aplikáciu, ktorá vám pomôže vypustiť všetok stres z tela. Alebo si zahrajte hru na telefóne, vypočujte si podcast, hudbu alebo čokoľvek iné. Najdôležitejšie však je, aby vás to bavilo a dokázali ste sa pri tom uvoľniť.
Na začiatok si vysvetlime, čo znamená slovo multitasking. Podľa Wikipédie to je: "Multitasking, alebo súbežné spracovanie úloh, alebo paralelné spracovanie viacerých úloh, je vykonávanie niekoľkých úloh súčasne počítačom. Väčšina dnešných operačných systémov je viacúlohová – patrí sem napríklad Windows či Linux. Naopak MS-DOS je príkladom jednoúlohového systému, na ktorom vždy beží len jediný program."
A kým v minulosti mohli vykonávať multitasking len počítače, dnes je tomu úplne inak. Ide o schopnosť, ktorú sa naučili aj ľudia. Bohužiaľ, aj napriek tomu, že robenie viacerých úloh naraz v rovnaký čas vyzerá veľmi prakticky a efektívne, je to úplne inak.
Multitasking môže znížiť vašu produktivitu a zvýšiť pocity preťaženia. Skutočnosť je taká, že sústredenie sa (alebo pokus o sústredenie) na viac vecí naraz znamená, že sa vlastne nebudete sústrediť ani na jednu z nich. Budete pomalší a viac vystresovaní. Na konci dňa síce splníte niektoré úlohy, no nebudú ani zďaleka tak dobre urobené, ako pri "klasickom" sústredení sa na jednu aktivitu.
Niektorí by sa však pýtali, čo robiť, keď musíte multitaskingovať. Zopár typov práce si to jednoducho vyžaduje. Ak do tejto kategórie zapadáte, mali by ste vyskúšať Pomodoro techniku. O čo vlastne ide?
Techniku s názvom Pomodoro pomenoval jej zakladateľ a autor James Cirill, ktorý ju vytvoril v 90. rokoch minulého storočia s cieľom maximalizovať produktivitu využitím časových blokov. Cirillo využil túto techniku na to, aby rozdelil veľké projekty a časovo náročné úlohy na 25-minútové sekvencie.
Pre niekoho sa môže zdať 25 minút na prácu málo, prípadne, že celá technika je veľmi jednoduchá. Pravdou však je, že počas týchto 25 minút sa musíte na prácu sústrediť na 100 % bez toho, aby ste do ruky chytili telefón a odpísali na správu alebo zdvihli hovor.
Tento spôsob pracovania vám môže pomôcť splniť jednu úlohu za druhou bez toho, aby ste premýšľali nad niečím iným. Následne, ako ubehne 25 minút, môžete ísť ďalej.
Výživa je základom zdravia každého človeka. Správne potraviny poskytujú všetky minerálne látky a vitamíny, ktoré organizmus potrebuje. Pravidelné konzumovanie kvalitných a zdravých jedál pomáha udržiavať váš mozog aj telo aktívnymi. Nehovoriac o tom, že ich ochraňuje pred veľkým množstvom stresu, s ktorým sa stretávame každý jeden deň.
Ak sa teda stravujete správne, je veľká pravdepodobnosť, že sa tak budete aj cítiť. A práve vaše pocity ovplyvňujú celkové psychické zdravie. Množstvo práce vás však môže oberať o čas na varenie. Čo robiť s takýchto situáciách? Navarte si cez víkend dopredu a jedlo si zamrazte. Prípadne si objednajte niečo z reštaurácií, no vyberajte si zdravé alternatívy.
K zdravej strave nezabudnite pridať pravidelný pohyb. Cvičenie, prechádzka alebo rýchla chôdza dokážu vyčistiť hlavu a utriediť všetky myšlienky.
Blízky priateľ alebo rodinný príslušník môže byť neoceniteľným pomocníkom, ktorý vám pomôže udržať si psychické zdravie a dostatok motivácie. S týmto človekom nemusíte pracovať na rovnakom projekte. Dokonca, nemusí to byť ani človek z vašej pracovnej oblasti. Stačí, aby ste si párkrát do týždňa zavolali a zreferovali si, čo ste dokázali, aké ciele vás čakajú a s čím sa trápite.
Názor iného, teoreticky objektívneho človeka, vám pomôže pozrieť sa na problém z úplne iného pohľadu. Obaja sa môžete podporiť v tom, čo robíte a zlepšiť tak výsledky na jednotlivých pracovných úlohách.
A tým nemyslíme hneď sociálne siete. O svojich pocitoch by ste mali hovoriť s blízkymi ľuďmi. Osobami, ktoré vám dokážu pomôcť pri preklenutí zlého obdobia. Priznajte sa im, že sa trápite a máte nejaké problémy alebo zlú náladu. Nikdy neviete, či si niečím podobným neprešli a neposkytnú vám zaujímavé a praktické rady.
Vypíšte si všetko, čo vás zaťažuje na jeden list a na druhú stranu listu si dajte nadpis "Čo môžem ovládať?" a z vecí na prvej strane vyberte to, čo skutočne dokážete ovplyvniť a nejakým spôsobom kontrolovať. Potom si zoznam prejdite znova a na veci, ktoré nemôžete ovplyvniť, sa zamerajte od ďalšieho dňa.
Jedným zo spôsobov je vytvoriť dosiahnuteľné mikro ciele na každý pracovný deň. K hlavnému cieľu, ktorý chcete dosiahnuť do mesiaca, roka alebo niekoľkých rokov, si môžete nastaviť mikro ciele, ktoré sa vám budú plniť jednoduchšie a budú vás držať namotivovaných.
Zadali ste si príliš veľa mikro cieľov na jeden deň a neviete, ktorý by ste mali urobiť prvý? Spravte si poriadok a označte ich podľa dôležitosti. Môžete ich spísať od najdôležitejšieho po menej dôležité alebo si k jednotlivým bodom pridajte nálepky alebo farebné bodky podľa ich dôležitosti.