O externej motivácii sa často hovorí v knihách, článkoch či podcastoch. Každý spomína jej skvelé výhody, no nikto presne nevysvetľuje, čo to je a ako to dosiahnuť. Hovoriť je totižto omnoho jednoduchšie ako skúšať v praxi. A preto vám dnes prinášame jednoduché vysvetlenie, čo tento pojem vlastne znamená, ako funguje a ako sa dá využiť. Pretože má omnoho viac benefitov pre osobný aj profesijný život, ako sa na prvý pohľad zdá.
Na priblíženie situácie s externou motiváciou netreba chodiť príliš ďaleko. Stačí sa zastaviť pri peniazoch. Ak by vám šéf navýšil mzdu o 50 %, zlepšilo by vám to náladu a pomohlo zvýšiť váš výkon? Odpoveď je s veľkou pravdepodobnosťou áno. Rovnaká situácia nastáva aj pri nakupovaní a používaní vernostných kartičiek. Keď vám pri pokladni povie predavačka, že vám do určitého darčeka chýba ešte zopár bodov, dokúpite niečo na to, aby ste ho dostali? Predsa len, ide o zopár eur hore dole. Tu však nejde ani tak o to, koľko miniete, ako o motiváciu, ktorá vyplynie z externých faktorov - zvýšenie mzdy o 50 % alebo darček v obchode.
Obe spomenuté situácie sú len malými príkladmi toho, ako skvelo dokáže externá motivácia pomáhať. Prečo sa o nej teda nehovorí? Dôvod je pomerne jednoduchý a prostý. Jej "lepšia verzia", vnútorná motivácia, je totižto o niečo účinnejšia. Dokáže prinútiť človeka k tomu, aby na sebe neustále pracoval a zlepšoval sa. Práve preto ju spomínajú všetky štúdie, vedci, psychológovia a motivační guru. Aj napriek tomu však netreba zabúdať na to, že externá motivácia má množstvo skvelých benefitov a výhod, ktoré rozhodne stoja za to, aby ste ju vyskúšali. Nehovoriac o tom, že bez nej by bola tá vnútorná úplne stratená.
Jednoducho povedané, pre tie najlepšie výsledky je potrebné, aby ste využívali oba typy motivácie, ako vnútornú, tak aj vonkajšiu. A keďže o tej prvej pravdepodobne viete dosť, poďme sa pozrieť na tú druhú.
Vráťme sa však k základom a povedzme si, čo je vlastne externá motivácia a ako funguje.
Vonkajšia motivácia (známa tiež ako externá motivácia) predstavuje jednotlivé činy, ktoré nerobíme kvôli vnútornému naplneniu a presvedčeniu (pretože chceme), ale z dôvodu, aby sme získali odmenu alebo sa vyhli trestu. Na prvý pohľad sa môže zdať, že externá motivácia nás tlačí k tomu, aby sme jednotlivé veci brali skôr ako povinnosť alebo činnosť, ktorá nám prinesie potešenie alebo naplnenie. V skutočnosti je to aj pravda, pretože máme vďaka nej pocit určitého zadosťučinenia.
Vonkajšia motivácia prichádza zvonka. Vyplýva z vecí, ako sú peniaze, uznanie, sláva alebo chvála. Napríklad, študent, ktorý si robí domáce úlohy, pretože sa obáva zlej známky alebo hnevu rodičov, je motivovaný externe. Naopak, ak si úlohy robí len preto, že ho bavia, zdajú sa mu zaujímavé a sám sa chce naučiť niečo nové, je motivovaný interne. Svojím vlastným rozhodnutím a presvedčením. Nič zvonku ho neovplyvňuje k tomu, aby úlohy napísal.
Externá a interná motivácia sú odlišné, no často spolupracujú. Majú tiež spoločné znaky a vlastnosti. Obe fungujú na to, aby vám zlepšili život a zvýšili túžbu po dosahovaní cieľov.
Výskumy opakovane potvrdzujú, že vnútorná motivácia je najlepšou cestou, v prípade, ak chce mať človek neustále úsilie na dokončenie úloh, skvelý výkon a celkové zlepšenie. To znamená, že vnútorné stimuly sú omnoho silnejšie, ako tie externé. Ak by ste totižto dostávali zvýšenie platu každý týždeň alebo dokonca deň, začali by ste to brať ako samozrejmosť. Motivácia by sa veľmi rýchlo vytratila.
Aj napriek tomu sú však externé stimuly veľmi dôležité. Pri ich správnom použití dokážu doslova zázraky. Preto ich rozhodne nepodceňujte.
Ako však externá motivácia vlastne funguje? Prvým a najdôležitejším znakom sú vonkajšie motivátory. Tie sú charakteristické tým, že sú veľmi citlivé na tzv. hedonický bežecký pás, známy aj ako hedonické prispôsobenie. V jednoduchosti to znamená, že človek si na dobré veci rýchlo zvykne. Touto poučkou sa dostávame k spomínanému navýšeniu platu. Ak by ste ho dostávali pravidelne, každý týždeň, nepôsobilo by na vás tak motivačne. Čoskoro budete totižto potrebovať buď ďalšie navýšenie alebo inú výhodu, ako napríklad nové firemné auto, ktoré externú motiváciu podporí. Takýto začarovaný kruh nikdy nekončí, presne ako beh na bežiacom páse.
Existujú aj výskumy, ktoré potvrdzujú, že keď sme poháňaní z vonkajšej strany, kvalita nášho výkonu, vytrvalosť a tvorivosť nie sú rovnako dobré ako v prípade vnútorných motivátorov. Dôvodom je pravdepodobne rozdiel medzi tým, že pri vnútornej motivácií "chceme", kým pri vonkajšej "musíme" niečo urobiť. Tým pádom vychádzate z iného zmýšľania, čo spôsobí, že nakoniec sa dostanete k inému výsledku.
Štúdie na záver hovoria, že vonkajšia motivácia môže interferovať s vnútornou a skutočne ju znižovať. Je to jav, ktorý sa nazýva „efekt nadmerného prispôsobenia“. Zjednodušene povedané, ak vás niečo bavilo a začali ste za to dostávať odmenu, vaša vnútorná snaha sa postupne znižuje.
Bez ohľadu na všetky spomínané nevýhody môže vonkajšia motivácia stále spôsobovať, že budete dosahovať lepšie výsledky ako kedykoľvek predtým. Koniec koncov, nie všetko, čo robíte, môže byť veľmi príjemné a napĺňajúce, že? Ak však potrebujete urobiť niečo, na čo možno nemáte celkom chuť, odmena (čiže vonkajšia motivácia) vás často môže potlačiť ďalšiu míľu, ktorú potrebujete na to, aby ste sa dostali do cieľa. A to najmä vtedy, ak ide o oblasť akademickej sféry a práce.
Existuje množstvo príkladov, na ktorých by sme externú motiváciu mohli demonštrovať. Namiesto toho si však spomenieme skôr príklady z praxe, ktoré vám ju priblížia ešte lepšie. Plus, ukážu vám, akým spôsobom sa dá využívať.
Peniaze sme si v rámci externej motivácie už niekoľkokrát spomenuli. Fungujú skvelo v práci aj pri nakupovaní. Iným príkladom môžu byť hry v rádiu. Určite ste sa stretli už s niektorými, ktoré sú postavené na základe posielania SMS správ. Je to jednoduché. Ak chcete vyhrať niekoľko stoviek alebo tisícok eur, jednoducho pošlite jednu správu. Ak ich však pošlete viac, máte vyššiu možnosť výhry. V prípade, že ste milovníkom hier, ide o externú motiváciu, ktorá vám našepkáva, aby ste poslali minimálne jednu SMS-ku.
Myšlienka na peniaze jednoducho mení ľudí a poháňa ich k tomu, aby dosahovali lepšie výsledky, prípadne aby niečo urobili. A je úplne jedno, či si tieto peniaze môžete zaslúžiť prácou (a získate ich vo forme výplaty) alebo výhrou v nejakej súťaži.
Koľko peňazí miniete na jarmokoch alebo karnevaloch pri pokuse vyhrať hlúpe malé ceny, ktoré herné stánky ponúkajú? A čo zábavné ceny v rámci posedenia s priateľmi alebo kolegami? Ocenenia, a je jedno či ide o hmatateľné alebo nehmatateľné, sú jednoducho jedným z najväčších motivátorov, hneď po peniazoch.
Ocenenie však netreba brať hneď ako trofej či darčekový kôš. Môže ísť tiež o povýšenie (ktoré je často motivované peniazmi), získanie nejakého postavenia alebo hrdosť.
Známky sú jedným z najbežnejších zdrojov vonkajšej motivácie, ktorý pozná snáď každý zo svojich školských čias. Množstvo študentov túži získať jednotky či dvojky z dôvodu uznania u rodičov alebo pedagógov. Tento faktor však funguje aj naopak. Niektorí žiaci sa mohli báť hnevu svojich rodičov či dokonca učiteľov, a preto sa snažili o dobrý výkon. Nie vždy muselo ísť o uznanie.
Pokiaľ ide o príklady vonkajšej motivácie na pracovisku, jedným z jej najväčších zdrojov je šanca získať povýšenie. Ľuďom sa páči myšlienka, že ich niekto oceňuje za prácu, ktorú robia. A čo je väčším ocenením, ako získanie lepšieho miesta?
Externá motivácia má skvelé výhody pre náš život. Ako ju však správne využiť? Vyskúšajte jeden z nasledujúcich tipov.
Koľkokrát ste si povedali: „Ak urobím X, doprajem si Y“? Napríklad: „Ak tento týždeň nebudem podvádzať pri svojej diéte, dovolím si cez víkend kúsok koláča“ alebo „Ak budem tvrdo pracovať a získam lepšiu pozíciu, kúpim si nové auto.“
Pravdou však je, že keď vidíme nejaký cieľ zblízka, pomáha nám udržiavať si motiváciu a pokračovať ďalej. Tento efekt sa nazýva aj okamžité uspokojenie. V psychológii a behaviorálnej ekonómii sa označuje aj ako "hyperbolické diskontovanie". V praxi to znamená, že pokiaľ ide o ľudské správanie, máme tendenciu inklinovať k okamžitým odmenám (dnes si radšej zoberiem 50 dolárov, ako získať odmenu niekedy v budúcnosti (100 dolárov každý deň, no až za 6 mesiacov). V experimentoch a výskumoch ľudia neustále využívajú možnosť "teraz“, aj keď je nevýhodnejšia, ako "potom", ktorá by mohla priniesť omnoho viac výhod, no museli by na ňu čakať.
To isté platí pre motiváciu. Hoci vnútorné stimuly nám môžu z dlhodobého hľadiska poskytnúť oveľa viac, stále existuje určitá miera neistoty, pretože musíte hrať dlhú hru a čakať až na to, že sa vám vášeň vyplatí (a to najmä po finančnej stránke). Externú motiváciu preto využívajte ako pomocníka v prípade rýchlych rozhodnutí. Umožní vám pozrieť sa na veci jasnejšie a zreteľnejšie.
Presviedčať ostatných ľudí, aby robili to, čo chceme, je nepochybne neoceniteľná zručnosť. Jedným z najlepších spôsobov, ako to dosiahnuť, je pochváliť ich. Môže to byť vo forme pozitívnej spätnej väzby alebo chvály. Ide tak o okamžitú odmenu, ktorá pomocou vonkajšej motivácie dokáže v ľuďoch zázraky.
Podľa výskumov majú komplimenty podobný efekt na mozog ako prijímanie hotovosti a môžu zlepšiť výkonnosť. Preto sú ekvivalentom silného motivačného záberu.
Štúdie nám hovoria, že získanie uznania môže tiež zlepšiť výkonnosť. Okrem toho vám môže zvýšiť produktivitu a angažovanosť.
Takže, bez ohľadu na to, či ste manažér, ktorý chce, aby jeho podriadení niečo urobili, alebo len chcete požiadať priateľa, aby vám spravil láskavosť, využite kompliment.
Externá motivácia je dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje tú internú. Funguje pomerne jednoducho a využiť ju môžete aj vo svojom osobnom či profesijnom živote. Zistite, aké silné stránky poskytuje a dosiahnite pomocou nej všetko, po čom túžite.
zdroj: lifehack.org
Externa motivácia (vonkajšia motivácia) predstavuje jednotlivé činy, ktoré nerobíme kvôli vnútornému naplneniu a presvedčeniu (pretože chceme), ale z dôvodu, aby sme získali odmenu alebo sa vyhli trestu. Príkladom môže byť zvýšenie mzdy alebo vernostné kartičky v obchode. Vonkajšia motivácia prichádza zvonka a vyplýva z vecí, ako sú peniaze, uznanie, sláva alebo chvála.
Externá motivácia funguje na základe vonkajších motivátorov, ktoré sú citlivé na tzv. hedonický bežecký pás alebo hedonické prispôsobenie. V jednoduchosti to znamená, že človek si na dobré veci rýchlo zvykne a motivácia sa môže časom vytratiť. Preto je dôležité kombinovať externú motiváciu s vnútornou motiváciou, čo vedie k lepším výsledkom a dosahovaniu cieľov.
Dôvod je, že vnútorná motivácia je vo všeobecnosti považovaná za účinnejšiu, keďže dokáže prinútiť človeka k tomu, aby na sebe neustále pracoval a zlepšoval sa. Preto ju častejšie spomínajú štúdie, vedci, psychológovia a motivační guru. To však neznamená, že externá motivácia nemá svoje benefity, výhody a nemala by byť využívaná.